26º Congresso Mundial de Ciência Política

O 26º Congresso Mundial de Ciência Política terá lugar em Lisboa, entre 25 a 29 de Julho de 2020.

O congresso, a decorrer no campus da Universidade Nova de Lisboa em Campolide, será uma oportunidade para debater ciência política e relações internacionais com investigadores de vários países. O tema para esta edição será “Novos nacionalismos num mundo aberto” e o prazo para o envio de propostas foi estendido até ao dia 24 de Outubro de 2019. Serão consideradas propostas em qualquer tema da Ciência Política.

Organizado no âmbito deste congresso, o painel “The Politics of Heritage: Spaces, Policies and Practices of Cultural Governance in Pluralistic Societies” propõe-se ao debate sobre os novos desafios e paradigmas na construção do património cultural num mundo globalizado.

Chair: Prof. Heriberto Cairo, Co-chair: Prof. Cristina Montalvão Sarmento

Descrição: In this panel, our aim is to open a space to share conversations that stimulate a reading of heritageization as an inherently political and spatial discourse. We are interested in approaching the regimes of cultural governance, meaning the policies and practices of UNESCO, the European Union and other institutions that identify what heritage is. But we also expect contributions that may reflect around the meaning-making engaged in heritage policies and practices in other scales, institutions, communities and cultural facilities. Also, we expect to debate the challenges for national cultural heritage making in pluralistic societies, approaching new forms of nationalism and integration policies may rely on heritage discourses.

O painel “Methodologies for Institutional Context Studies: analyses of Law and Political Science” propõe-se ao debate sobre a relação entre Direito e Ciência Política, com base em investigação sobre contextos institucionais. O ponto de partida será o conceito de contexto institucional como um conjunto de elementos formais e informais que influenciam as práticas e comportamentos de pessoas e instituições.

Os resumos para este painel poderão ser enviados até dia 10 de outubro através do site do evento. A língua de trabalho será o inglês.

Chair: Prof. Ana Farranha, Co-chair: Prof. Murilo Borsio Bataglia

Descrição: This panel aims to understand the relationship between Law and Political Science. For this, it searches for studies that deal with institutional contexts as a methodological analysis. The starting point is the concept of institutional context: a set of formal and informal elements that influence practices, behaviors of people and institutions, and decisions. It seeks to confirm how contexts interpret and reinterpret norms and their applicability, considering innovative elements for the legal and political approach. These are some questions arisen: do institutional contexts reinterpret norms and influence organizational arrangements? In what perspective? Is there an influence on organizational culture? How do new nationalisms reinterpret and modify contexts? We look for studies that dialogue with these methodological perspectives, analyzing institutional behaviors, elaboration and application of norms, in a multidisciplinary sphere, that permeates the field of law, public policies, and public management. Such researches are important for the fields of Political Science and Law, allowing amplification of analysis; innovating with multiple political languages, pointing out new paths that bring the complexity of the context in the elaboration and normative application, in political dialogue, advancing the limits of the formality.

Estes são painéis ainda em aberto, o período de submissões termina a 10 de outubro. As submissões deverão ser realizadas através do site do evento e a língua de trabalho será o inglês.